تبلیغات
خانه پاورپوینت
پایگاه قرانی جوان و ارامش - هویت خود را از نو بسازید

 
حدیث روز
اگر شما احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید، نگرش تان به زندگی و دنیای اطراف مثبت باشد و به طور كلی اگر انسان فعال و سر زنده ای باشید، شادتر و سلامت تر خواهید بود. 
موارد زیادی از جمله ژنتیك، محیط زندگی، غذایی كه می خورید، بیماری ها، خواب و حتی فصل ها روی حالت روحی شما اثر می گذارد. ولی مهم ترین عامل، طرز تفكر شما درباره خودتان است. 
از طرفی محققان هر روز بیشتر به ارتباط میان عملكرد ذهن و سلامت افراد پی می برند. تحقیقات جدید در دانشگاه اوهایو نشان داده است كه استرس، افسردگی و عصبانیت زمینه بروز بیماری ها را فراهم می كند. 

رویارویی با موقعیت های متفاوت

اگر دید مثبتی به خود و توانایی هایتان داشته باشید، نه تنها در مقایسه با سایر افراد با مشكلات زندگی بهتر مقابله می كنید بلكه خشنودتر و موفق تر خواهید بود، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و به احتمال زیاد سالم تر خواهید بود. 
استرس و افسردگی، خطر ابتلا به هرگونه بیماری، از سرماخوردگی گرفته تا پوكی استخوان و ناراحتی های قلبی را افزایش می دهد ولی افرادی كه عزت نفس بالایی دارند كمتر به این حالات روحی دچار می شوند. 
این كه افراد تا چه اندازه برای خود ارزش و احترام قائل می شوند معمولا ریشه در دوران كودكی آنها دارد و زمان نخستین تایید ها یا تایید نشدن ها ازسوی والدین، معلمان و دوستان، ولی هنگامی كه بزرگ تر می شویم، نحوه قضاوت كردنمان درباره خودمان به این برمی گردد كه تا چه اندازه در رویارویی با مشكلات و موقعیت های مختلف در زندگی به ویژه درباره عشق و شغل موفق می شویم. 

احساس ما نسبت به خودمان

در واقع باید گفت كه توانایی ما در دوست داشتن و دوست داشته شدن، به زندگیمان هدفمندی و خشنودی عمیقی می دهد. همچنین می توانیم حس غرور و رضایتمندی را از موفقیت های شغلی كسب كنیم و كسانی كه ملاقات می كنیم یا با آنها كار می كنیم می توانند احساس ما نسبت به خودمان و اهمیت نقشمان در زندگی را تقویت كنند. 
راه های زیادی وجود دارد تا ارزش و احترام بیشتری برای خود قائل شوید یا به عبارت بهتر خود را بیشتر دوست بدارید. 
نقش خود را در زندگی دوباره تعریف كنید. به توانایی های منحصر به فردتان فكر كنید كه شما را از دیگران متمایز می سازد. ممكن است شغل كوچك و معمولی ای داشته باشید ولی مطمئن باشید كه نقشی حیاتی در جامعه دارید زیرا بدون حضور شما گروهی از مردم دچار مشكل می شوند. 
به كسانی فكر كنید كه شما را دوست دارند و وجودتان در زندگی آنها اهمیت زیادی دارد. 

-با خودتان مانند یك منتقد رفتار نكنید

نباید بیش از اندازه به خودتان سخت بگیرید. با گفت وگوهای مثبت درونی، نگرش منفی تان نسبت به خود و زندگی را تغییر دهید. 

-از تلاش و كوشش مداوم خود لذت ببرید

بهتر است برای به دست آوردن چیزی تلاش كنیم و شكست بخوریم تا این كه بدون تلاش به چیزی دست یابیم. روی هدف هایی متمركز شوید كه به فعالیت های مورد علاقه تان مربوطند. هدفمند بودن به شما حس خوبی می دهد، حتی اگر نتوانید به طور كامل به اهدافتان برسید، از تلاش كردن و مصمم بودنتان لذت خواهید برد. 

-برای خودتان وقت بگذارید

روزنامه و مجله بخوانید، ورزش كنید و به فعالیت های مورد علاقه تان بپردازید. این مورد برای خانم ها بسیار مهم است زیرا گاهی آنها آنقدر سرگرم رسیدگی به دیگر افراد خانواده می شوند كه نیازها و علاقه های خود را نادیده می گیرند. 
شما هم باید از زندگی لذت ببرید. 
این روزها اعضای خانواده ها برای انجام بسیاری از كارها وقت كم می آورند. هر یك از والدین به دنبال حل مشكلات زندگی هستند و كمتر زمان برای صرف رسیدگی به خود دارند. 
در واقع والدین به نوعی درگیر هستند و كمتر به سلامتی جسم و روان خود می اندیشند. هر چند خانم های خانه بیشتر در معرض خطر هستند ولی بد نیست پدران هم كمی به سلامتی خود توجه كنند. 
دكتر ساموز از انجمن سلامتی از راه دور در اسلو نروژ در این باره می گوید: در یك رابطه خانوادگی معمول غالبا مراقبت از فرزندان و وقت گذاشتن برای امور مربوط به آنها حرف اول را می زند. تغذیه فرزند و نظارت بر درس و مشق، پاكیزگی و سلامت او، در وهله اول مادر خانواده را درگیر می كند. 
اكثر اوقات نشان داده شده كه مادران دچار استرسی ناخودآگاهند و تمام دغدغه یك مادر بچه اوست. تمام این موارد درست است، ولی مثالی می زنم. وقتی خانه ای ساخته می شود بدون این كه پی و فونداسیون درستی برای آن بریزید نمی توانید طبقه دوم را روی طبقه اول بسازید. امیدوارم متوجه منظورم شده باشید. 

تغییر دید نسبت به زندگی

خانواده را شبیه یك خانه بدانید كه پی اولیه آن والدین هستند. خانم خانه می تواند با یك برنامه ریزی درست كه اول از همه مربوط به خود او می شود در امور روزمره زندگی، خانه داری و نگهداری بچه موفق باشد. 
به عقیده این پزشك هیچ چیز بدون پایه گذاری و پی ریزی اولیه مناسب پایدار نمی شود. 
منظور این است كه شما خانم ها با این كه فكر می كنید وقت خالی در طول روز ندارید، حداقل باید 30 تا 45 دقیقه، 3 بار در هفته ورزش كنید. 
ورزش روحیه و دید شما را نسبت به زندگی عوض می كند و شما را شاداب تر و فعال تر می سازد. بارها دیده شده خانم ها به خاطر فرزندان خود از خوردن غذایی كه برای خودشان مفید است، اجتناب كرده اند و آن را به فرزندشان داده اند. این را بدانید شما هم به غذاهایی كه به كاهش خستگی و استرس روزانه شما كمك می كند نیاز دارید. آنها را از خودتان دریغ نكنید و رژیم غذایی مناسبی برای خود در نظر بگیرید. 
برای ارتباطتان وقت بگذارید گاه به خاطر این كه وقت خالی ندارید و سرتان شلوغ است هفته ها در خانه مانده اید، اما این اصلا مناسب نیست. سعی كنید برنامه ای برای خودتان بریزید و با دوستان خود بیرون بروید. 
برای این كه خاطرات خوش روزهای گذشته را تداعی كنید با همسرتان به یك رستوران بروید. حتی اوقاتی پدید می آید كه دوست دارید تنها باشید، تنها به خرید بروید، به تنهایی به دیدار دوستان بروید، به تنهایی برای سرك كشیدن به گوشه و كنار شهر بروید. مطمئن باشید این اوقات در روحیه شما تاثیر مثبت می گذارد. 
اگر بتوانید تغییری در برنامه هایتان بدهید قطعا به همراه همسرتان می توانید روح تازه ای به زندگی خود بدهید. این قدر بچه ها را در اولویت قرار ندهید. شما هم باید از زندگی لذت ببرید. درست است كه از بازی با بچه ها احساس شادابی می كنید ولی خود شما هم بنابه اقتضای سن تان نیازمند تفریحات سالمی هستید كه می تواند روحیه شما را برای كارهای خانه كه هیچ وقت تمامی ندارد، بالا ببرد. 
همان طور كه شما از لبخند كودكتان لذت می برید و خوشحال می شوید بدانید كه كودك هم به والدینی شاداب و خندان نیاز دارد. با برنامه ریزی صحیح، فرصت های طلایی را برای خود پدید آورید تا با استفاده از این فرصت ها روح شادابی را به خانه بازگردانید. یادتان باشد شما نقش پی ساختمان را دارید و اگر كمی بی تفاوتی در آن صورت گیرد، مطمئنا حتی اگر نقشه ساختمان خوب هم باشد، روزی دچار مشكل خواهد شد. پس به خودتان برسید. 

کیهان





طبقه بندی: ارشاد جوانان،  اموزش احکام،  دانستنیهایی برای جوانان،  مقالات قرانی، 
برچسب ها: هویت خود را از نو بسازید، self، خودم، بهران هوت، هویت چیست، ساخت هویت،  
نوشته شده در تاریخ 1392/10/4 توسط رضا ک
تمامی حقوق مطالب برای پایگاه قرانی جوان و ارامش محفوظ می باشد